عکاسی در طبیعت

🟠عکاسی از طبیعت در برگیرنده موضوعات بسیاری بوده که انسان در هیچ‌یک از آن‌ها نقشی ندارد. گل‌ها، درختان، حیوانات غیر اهلی، مناظر دریا، کوهستان، رودخانه، کویر و … از جمله سو‌ژ‌ه‌های عکاسی طبیعت هستند. این عکسها کاربردهای متعدد علمی، تاریخی و گردشگری داشته که باعث اهمیت این ژانر عکاسی می شود.

عکسبرداری مستمر از طبیعت و حیات وحش برای نگهداری اکوسیستم بسیار مهم است. ثبت عکسهای واقعی از طبیعت باعث می شود محققان بتوانند بروی اکوسیستم مناطق مختلف تحقیقات مداوم داشته و خطرات تهدید کننده طبیعت را پیش بینی کنند. این موضوع حتی در زیر شاخه عکاسی حیات وحش برای حفاظت و نگهداری از گونه های جاندار کمیاب و حتی در حال انقراض بسیار حائز اهمیت است.
برای عکسبرداری از سوژه های طبیعت از تجهیزات آماتور تا حرفه ای می توان استفاده کرد. اما اگر قصد دارید عکسهای حرفه ای و با کیفیت تهیه کنید لازم است از تجهیزات حرفه ای هم استفاده کنید. در ادامه تجهیزات مورد نیاز را بررسی می کنیم.
دوربین مناسب عکاسی از طبیعت
هنگام خرید دوربین مناسب با هدف عکاسی طبیعت باید به نکاتی دقت کنید. برای تهیه دوربین برای عکاسی حرفه ای طبیعت باید به ویژگی ها و امکانات آن توجه کنید. اغلب دوربین‌های عکاسی از قابلیت و امکانات مورد نیاز برخوردار هستند اما در عکاسی از طبیعت به دوربینی با مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف نیاز خواهید داشت. دوربینی که در هوای سرد و گرم و همچنین با رطوبت بالا مقاومت لازم را داشته باشد.

موضوع دیگر برای تهیه عکسهای حرفه ای توجه به کیفیت عکسها و محدوده داینامیک دوربین است. داینامیک بالای دوربین کمک می کند دامنه بیشتری از رنگها و جزئیات را از نقاط تاریک تا روشن عکسها داشته باشید. دوربین‌های فول فریم slr که از داینامیک رنج بالایی برخوردارند گزینه ای مناسب برای عکاسی حرفه ای طبیعت هستند. این دوربین‌ها کیفیت بالایی در عکسبرداری از طبیعت در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین نخستین گام در عکاسی از مناظر طبیعت در اختیار داشتن دوربینی مقاوم و با وضوح بالا است.

🟠لنز مناسب عکاسی از طبیعت
لنز یکی از پیش نیاز های عکاسی و از ابزارهای بسیار تاثیرگذار در کیفیت عکسها است. تهیه لنز در عکاسی طبیعت منوط به سوژه و شاخه ی مورد علاقه شما خواهد بود. مثلا اگر قصد داشته باشید صرفا عکسهای نمای نزدیک از سوژه های کوچک در طبیعت بگیرید باید لنز ماکرو تهیه کنید. لنزهای ماکرو توانایی ثبت عکس با مقیاس بزرگ از سوژه های کوچک مثل حشرات و گیاهان کوچک را دارند.

اگر به عکاسی از مناظر طبیعت علاقمند باشید بهتر است از لنزهای واید با امکان زوم استفاده کنید. لنزهای واید کمک می کنند بخش وسیع تری از منظره مورد نظرتان را در عکس ثبت کنید. امکان زوم لنزهای واید مثل ۲۴-۱۴ کمک می کند بتوانید فاصله کانونی را در شرایط مختلف و مورد نیاز تغییر دهید.
اما اگر به شاخه حیات وحش در عکاسی طبیعت علاقمندید باید از لنزهای تله تا سوپر تله استفاده کنید. لنزهایی در محدوده فاصله کانونی ۲۰۰ تا گاها ۱۲۰۰ میلیمتر که بسیار گرانقمیت هم هستند. لنزهای تله کمک می کنند بدون نزدیک شدن به حیوانات از فاصله دور اقدام به عکاسی کنید.

🟠سه پایه عکاسی
همانطور که بارها تکرار کرده ام سه پایه ابزاری مهم در عکاسی حرفه ای است. با بهره‌گیری از سه پایه، از لرزش دست و تکان خوردن دوربین هنگام فشردن شاتر جلوگیری می‌شود. سه پایه کمک می کند با جلوگیری از لرزش دوربین، عکسهایی شارپ و با کیفیت تر تهیه کنید.

سه پایه مناسب باید در برابر عوامل مختلف طبیعت از مقاومت لازم برخوردار باشد. در عکاسی طبیعت لازم است در شرایط مختلفی عکسبرداری کنید. محکم بودن سه پایه کمک می کند ایستادگی لازم در مقابل باد، جریان آب در عکاسی از رودخانه و سایر شرایط را داشته باشد. سه پایه‌های موجود در بازار از جنس آلومینیومی و فیبر کربنی بوده که نوع کربنی به دلیل وزن کم و مقاومت بالا گران‌تر است.

سه پایه عکاسی شامل دو بخش پایه و هدبال است. هدبال سه پایه هم در عکسبرداری طبیعت بسیار مهم است. هدبال محکم و منعطف کمک می کند در شرایط مختلف بتوانید دوربین را تغییر جهت داده و کادرهای مختلف و خلاقانه را تجربه کنید.
فیلترهای عکاسی برای عکاسی در طبیعت
در عکاسی طبیعت استفاده از بعضی فیلترهای سخت افزاری هم مجاز است. فیلترهایی که واقعیات عکسها را به لحاظ رنگ دچار تغییر نکرده و باعث افزایش کیفیت و جذابیت عکس شود. دوربین‌های حرفه ای عکاسی داینامیک رنج بالایی داشته و توانایی کنترل نورهای شدید و درج جزئیات در تاریکی ها را دارند. اما دوربین های رنج متوسط این ویژگی را ندارند و با کمک فیلترها می توان تا حدودی این محدودیت را کنترل کرد.
فیلتر ND

فیلتر ان دی یکی از گزینه های مناسب برای عکاسی مناظر طبیعت است. این فیلتر تغییرات اغراق آمیزی در رنگ عکسها ایجاد نکرده و صرفا نورهای شدید را هنگام عکاسی تعدیل می کند. فیلتر ND با تعدیل نور تاثیر مثبتی بروی رنگها داشته باعث افزایش کیفیت عکس هم می شود.

🟠فیلتر پولاریزه
فیلتر پولاریزه یکی دیگر از فیلترهای مناسب برای عکاسی از مناظر طبیعت است. این فیلتر روی یک دوم از کادر عکس شما تاثیر گذار بوده و باعث تعدیل نور و اشباع رنگها می شود. از فیلتر پولاریزه معمولا برای افزایش کنتراست ابرها، اشباع رنگ آبی آسمان و از طرفی حذف رفلکس های موجود در طبیعت استفاده می شود. بازتاب نور خورشید و آسمان بروی آب رودخانه یا دریاچه ها جذابیت عکس را کاهش می دهد. فیلتر پلاریزه تا حدود زیادی باعث کاهش این رفلکس شده و کمک می کند بتوانید رنگهای نزدیک به واقعیت را ثبت کنید.
زمان مناسب برای عکاسی در طبیعت
تقریبا هر ساعتی از روز می توانید در طبیعت عکاسی کنید. اما برای عکاسی حرفه ای بهتر است در ساعات طلایی یا گلدن تایم اقدام به عکاسی کنید. عکاسان حرفه‌ای هنگام عکاسی از طبیعت به این قانون پایبند هستند. برخی از آن‌ها به جز گلدن تایم در هیچ زمان دیگری به عکاسی از سوژه های طبیعت نمی‌پردازند.

نخستین ساعت طلایی در عکاسی طبیعت کمی پیش از طلوع آفتاب و تا یک ساعت پس از آن است. دومین گلدن تایم یک ساعت پیش از غروب آفتاب بوده و تا کمی پس از آن ادامه دارد. برای اطلاع از ساعات دقیق گلدن تایم در روزهای عکاسی استفاده از سایت و اپلیکیشن های این بخش است.
نکات مهم برای عکاسی در طبیعت
برای تهیه عکسهای حرفه ای از طبیعت باید نکات مهمی را رعایت کنید. نکاتی که کمک می کند در شرایط مختلف عکسهایی خاص و تاثیرگذار ثبت کنید. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

🟠استفاده از لنز مناسب
از لنز و فاصله کانونی مناسب برای تهیه عکس از سوژه اختصاصی خود استفاده کنید. برای مثال لنزهای تله گزینه ای مناسب برای عکاسی از مناظر وسیع طبیعت نیستند.

🟠نورسنجی دقیق در شرایط مختلف نوری
نورسنجی صحیح یکی از نکات مهم در عکاسی حرفه ای است. نورسنجی در شرایط مختلف نور روز متفاوت است و لازم است نسبت به سوژه های مختلف به درستی انجام شود.

🟠ترکیب بندی عکسهای طبیعت
ترکیب بندی یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای عکاسی حرفه ای است. ترکیب بندی بطور مستقیم نگاه ویژه عکاس را نشان می دهد. با کشف ترکیب های متفاوت و خلاقانه نگاه و امضای شخصی خود را در عکسها نشان دهید.

🟠تکنیک‌های عکسبرداری طبیعت
در عکاسی از طبیعت از تکنیک های مختلف می توان استفاده کرد. بهره گیری از تکنیک های عکاسی با هدف نشان دادن رویدادهای طبیعی موجود در طبیعت و جذابیت عکسها خواهد بود.

🟠عکاسی به صورت انتزاعی
در هر شاخه ای از عکاسی طبیعت عکسها انتزاعی جذاب خواهد بود. سعی کنید سوژه های خاص را بیابید و عکسهای آبستره یا انتزاعی از آنها ثبت کنید.

🟠عکاسی با فرمت RAW
برای دست یابی به بیشتری کیفیت در عکسها حتما از فرمت فایل خام دوربین استفاده کنید. فرمت RAW بیشترین دامنه رنگ و جزئیات را برای تهیه خروجی بی نقص در اختیار شما قرار می دهد.
خلاقیت در عکاسی از سوژه های طبیعت
خلاقیت یکی از فاکتورهای ثبت عکسهای متفاوت و ماندگار است. سوژه شما در طبیعت هر چه که هست سعی کنید به شکلی خلاقانه ثبتش کنید. خلاقیت را می توانید در نوع ترکیب بندی، نورسنجی و انتخاب تایم عکاسی نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *